Radiostanice 27Mhz Rychlá navigace: Přihlášení uživatele Vysílačky Portejbly DX spojení Lokátory Portejbly Připomínky

PMR, jak to vidí žena

PMR pásmo

aneb náš první kopec
Článek napsala Petra Hradec Králové

Petra H.K.

Tak rozhodnuto v sobotu 6. května 2017 pojedeme vysílat, lovit spojení. Směr Černá Hora, 1299 m.n.m. Jánské Lázně u Trutnova.

Přípravy začínají už den dopředu. Zjistit vlak, připravit vybavení, zajistit si proviant a hlavně já, co si vezmu na sebe abych ladila s vysílačkou. Můj muž říká proviant, myslel tím určitě žvanec a pivo, myslím si se smíchem. Tak vše je hotovo UV5R, anténa, provaz, náhradní zdroj, proviant a deník Jde se spát.

DEN D

Ráno, kafe, pořadně se obléknout a mazat na vlak. Poslední kontrola, zda jsme na něco nezapomněli. Už první spoj jel jinak než měl jet. Z HK jedeme ráno v 8 hodin.Cesta vlakem příjemná a lovení prvních spojeni.Pomalu vyjídám zásoby. V Trutnově přestup směr Svoboda nad Úpou, kde máme čas asi 4 min.

Tak a jedeme už, cesta na horu je plná dojmů, autobus směr Jánky je plný turistu, čeština není pomalu slyšet. Člověk si připadá jako v Německu. Těšíme se a tipujeme kolik asi dnes uděláme spojení.

Slunce svítí a my jdeme pomalu k lanovce. Stromy kvetou, je teplo ptáci řvou a všude je lidí jako na Václaváku. Jaké to překvapení, všude samá reklama a inzeráty. Z hor se stala komerce jak někde v obchoďaku. Ale nám to radost nezkazí, kupujeme si jízdenky za vysokohorskou cenu a hurá nahoru. Jsem nadšena i když moje polovička se výšek bojí. Z lanovky máme první spojení. Vystupujeme, jsme nahoře a pomalu jdeme směr Sokolská bouda, která je vyhořelá a zchátralá, je to velká škoda. Vybalujeme proviant a zakládáme základnu v nádherném prostředí.

Horské boudy

A najednou začnou přicházet první spojeni, jsme v JO70UP. Bohužel nám moc nepřeje štěstí s výběrem QTH a musíme popojit níž, trochu do stínu jak říká Dan, protože nás ruší vysílač z nedaleké rozhledny. Jdeme pod lanovku, asi o 200m níže, projdeme bahnem, vodou, sněhem a davem turistů. Já s vysílačkou v ruce si v houfu turistu připadám jako agent.

První QTH

Měníme polohu

A znova zakládání základny, opět vybalovaní proviantu který jsem stihla už skoro celý sníst.
Koukám jak to mé drahé polovičce jde. Tak třetí sloup od vrcholu lanovky, připravuje vysílačka a anténu, což mně velmi baví při pohledu na mého muže jak se zápalem bojovníka v akci vše zvládá.

Další vysílací stanoviště

Zakladna 2 na JO70VP 997 m.n.m.

Jsem teda zapisovatelka, sotva to stíhám kolik máme spojení. Občas se nám tam ozvou děti, jeden hulvát od kuličkářů. Spojení s lidmi které známe, ale i plno nových, které mně naplňují úžasem. Pak je řada chvilku na mně, abych i já zkusila nějaké to spojení. Slunce svití a lidi z lanovky na nás pokukují.

Výhledy pod Černou horou

Za 2 hodiny máme 39 spojení. Za 40 slibuji ve výzvě pusu. A zas ty děti.!Na kanále č.5 máme nejkratší spojeni!!! Můj Dan se otočí a za ním stojí houf dětí a nějaký klučina jménem Martínek stoji od nás 1 metr. Nejkratší spojení v životě...

Martínek s PMR

Pomalu mizí slunce, my máme 40 spojení, jsem nadšená a chvílemi se přistihnu jak se směju i při pohledu na mou polovičku. Vypadá tak spokojeně a doufá že snad udělá spojení i na severní pól. Balíme a pomalu scházíme dolu na báječnou večeři do jedné horské boudy.

Cesta k domovu

Cestou dom v autobuse posloucháme hokej. Jojo, zlatej Baofeng, má to rádio. Vyhráli jsme ! Bolejí nohy, celé tělo, protože na horu jsme sice jeli ale pochod dolů byl hodně náročný. Už plánujeme další portable.

Petra a Daniel Hradec Kralové

PS:
Použité zařízení byl Baofeng UV5R celou dobu na 1W, anténa NA-771 a test druhé antény , kterou plánuji na střechu na domácím QTH, 8xcollinear z kabelu RG58. Jako zdroj baterie 12V 5Ah.

Několik spojeni jsem špatně zapsala, a tím se tady všem omlouvám. Učím se. A děkujeme Tomaši Vlašim za 3 spojení pokaždé z jiného čtverce.

Petra v akci

73 Petra HK

Tisk Tisková verze článku

Související témata

PMR pásmo

"PMR, jak to vidí žena" Přihlásit/Registrovat | 4 komentářů | Vyhledávání v diskusích
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistruj se.

Re: PMR, jak to vidí žena
Od: Jerry Nové Město - Sobota, 20.05. 2017 - 09:25 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Díky Petro, za prima článek. Nechť se vám s Danem dobře daří a nejen na PMR ;-)
Jerry

Re: PMR, jak to vidí žena
Od: Telegnost Brno - Pondělí, 22.05. 2017 - 19:12 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Velice pěkný a poutavě psaný článek, který je v podstatě reportáží vašeho "vysílacího výletu." I fotky velice pěkné. Vybrali jste si skutečně dobré místo k portejblování! Bohužel se občas stává, že se na kanále objeví "milé a ohleduplné" děti, zlomyslně produkující QRM, nebo nějaký přisprostlý psychopat, jemuž patří do ruky místo vysílačky lopata. Věřím, že jste tam navázali hodně spojení. Někdy je problém všechno zapisovat, ale dá se to zvládnout. Co nejde - to půjde. Všechny potřebné dovednosti brzy přejdou "do krve." Takže nezbývá, než vydržet a snažit se ty portejbly co nejvíc užít! Ať se vám oběma daří v éteru, v pracovním i soukromém životě!! 73!

Od: Petra Hradec Králové - Pondělí, 22.05. 2017 - 20:03 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Děkuji moc za milý komentář

Re: PMR, jak to vidí žena
Od: Pavel Brno - Pondělí, 29.05. 2017 - 21:29 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
čau, obracím se na vás s žádostí o radu...mám taktéž Baofeng UV-5R a mám docela problém s příjmem signálu...většinou mě ostatní slyší velice čistě, ale já je neberu takřka vůbec, případně trhaně každý cca 2 vteřiny nebo velice špatně se šumem...a to bohužel i při malý vzdálenostech....
Stává se vám to s Baofengem též? Máte nějakou radu, jak by to šlo vyladit a zlepšit příjem signálu?