Radiostanice 27Mhz Rychlá navigace: Přihlášení uživatele Vysílačky Portejbly DX spojení Lokátory Portejbly Připomínky

Z(a)mrzlý éter 2013 z Vlašimské pahorkatiny

PMR pásmo

aneb PMR pod čepicí inverze.
Článek zaslal: TOMÁŠ VLAŠIM


Je ráno. Z(a)mrzlý éter volá. Vstávám ještě za tmy a první moje kroky vedou na balkon, odkud na horizontu vidím první vrchol dnešního dne, Mezivrata.


Mezivrata před svítáním z balkonu domácího QTH.

Je kolem nuly (přesně dva pod nulou, jak se ukáže později). Balím expediční batoh. Oblékám několik vrstev, obouvám goretexové pohorky a vyrážím vstříc pokusu o trojaktivaci vybraných sedmistovek v jihovýchodní části Vlašimské pahorkatiny. Prvním východiskem dne je Neustupov.


Neustupov.

Parkuji pod kostelem na návsi. Hledám telefon. Po chvíli zjišťuji, že jsem ho nechal doma. Nyní budou vysílačky opravdu tím správným pojítkem. Hledám modrou turistickou značku, která by mě měla dovést skoro až k cíli. Dojdu na křižovatku tří modrých. Jedna směrovka chybí. Kudy teď? Vydávám se tou nejhorší cestou. Nakonec se ukáže, že to byla ta správná. Čas běží. Itinerář je neúprosný, a tak v místě, kde modrá opouští silnici, já opouštím modrou a pokračuji dál po silnici. Mělo by to být kratší, ale prudší. Stoupám k vrcholu. Všude kolem je námraza a směrem vzhůru stále větší a větší.


Silnice od Neustupova na Mezivrata.

Silnice místy pěkně klouže. Na kraji lesa potkávám několik myslivců v reflexních vestách a s reflexními páskami na mysliveckých čepicích. Odbočuji po úzké silničce doprava. Posledních pár stovek metrů a jsem na kopci. Nade mnou se tyčí vysílač Mezivrata - Votice a za ním v mlze se krčí rozhledna geodetického bodu. Je oplocená a nepřístupná.


Vysílač Mezivrata.

Vyndavám Motorolu T6 a na pendrek navlékám duhovku. V 10:10 první výzvy. A ticho. Pak se ozývá Světla Vlašim. Dokončuji spojení a baterka podléhá mrazu, vysílačka zhasíná. Vyměňují accupack ze 4 AAA. Kde se stala chyba? Je to jen mrazem? Nebo jsem ji nenabil? Kdo ví... Po dalších deseti minutách se podaří spojení s Honzou Vlašim. Dvě spojení povinná k aktivaci mám. Hurá! Ale itinerář mi dovolí ještě deset minut zůstat. Dávám výzvy na všech kanálech. Ticho. Asi je ještě moc brzy. Ozývají se dva lidé. Ale evidentně nevědí, co se děje. Asi ještě neslyšeli v péemerce cizího člověka. Snažím se vysvětlit situaci, ale dál už je jen ticho. Itinerář je neúprosný. Musím dolů. Silnice stále klouže, takže místy jedu po botech i několik metrů. Výhledy stojí za to.


Zamrzlý pohled z Mezivrat k Neustupovu.

Po návratu do Neustupova si ještě krátce prohlížím starou školu, která bývala kdysi také c.k. poštovním a telegrafním úřadem.


Stará škola v Neustupově.

A pak už nakládám expediční batoh a sebe do auta a mířím na východ směr Cunkov. Kolem Miličína trochu kufruju, ale odměnou jsou první spojení s kopci. Vystupuji ven do mlhy, zapínám PMRku a lovím vlny v neznámém terénu. Brejk! Mluvím s Expedicí Jeřabina na pěkných 139 km R3 na šestém kanále a hned poté s Jakubem Řevnice, který se zrovna pokouší aktivovat QTH Nad Maráskem. Pak znovu pokračuji směrem na Cunkov, odkud hodlám dobýt Javorovou skálu, druhý cíl dne.
V Cunkově je vše zmrzlé. Parkuji u zmrzlé cesty pod namrzlými větvemi stromů. Jsou dva pod nulou a fičí studený vítr. Stoupám k Ounuzi. U cesty je stádečko koní. Tak jako minule na Džbánech. Teď ale nevstupuji doprostřed něj. Koukáme na sebe přes namrzlé větve stromů.


Koně mezi Cunkovem a Ounuzí.

Mezitím se někde v dálce přemisťuje Jakub Řevnice na další kótu, Hengst, ale to ještě netuším.
Zastavuji na chvíli u bývalé poštovny, která kdysi zdobila vrchol krkonošské Sněžky. Teď je součástí ranče Javorová skála.


Stará poštovna ze Sněžky je teď na Javorové skále.

Teprve ve 12:56 na osmém kanále slyším Jakubův hlas a s drobnými problémy děláme spojení. O tři minuty později se ozývá Dan Chocerady z Čerčanského chlumu. Vítr fičí a zima zalézá za nehty. Někdo mi říká, že na mě dává výzvy Jerry Nové Město. Zpozorním! Jerry je přece v polských Jizerkách! Že by to dnes z téhle krtiny doletělo až do Polska? A najednou slyším Jerryho na pátém kanále rádiem 4. Paráda! Spojení je hotové. Je přesně 13:00. Je to DX dne a má hodnotu 158km (podle výškopisu dokonce 160).


Výškopis spojení Stóg Izerski - Javorová skála.

Další se ozývá Traper Sloup /p Klíč na pěkných 134km rádiem 3. Pak ještě dvě 119km dlouhá spojení, která z Milešovky nadělují Pavel Praha (aktivuje vrchol) a Andrea Praha. Nepochybuji, že na Milešovce je to ještě horší než na Javorové skále, a tak se loučíme a oba kopce za krátko osiří. Sestupuji stejnou cestou k autu. Zimní mrazíkovská příroda je nádherná.


Nad Ounuzí.


Ounuz

V Cunkově na mě čeká horká káva v autě a itinerář popohání k další jízdě na východ. Cesta se klikatí. Tady jsem opravdu nikdy nebyl. Jedu opatrně. Inverze leží v krajině a silnice jsou místy nepříjemně slizké. A jsou tu Chyšky.


Chyšky, u kostela.

Auto nechávám na parkovacím místě u kostela a hledám, kudy správně ven z obce. Startuji náhradní mobil s GPS a hledím na mapy.cz. Je to správně? Pro jistotu se ptám paní se psem. Ano, jdu správně. Kdesi v bílém mlíku tuším kótu Kozlov. Vstupuji do lesa a pokračují ve stoupání na kopec. Les tu není až tak hustý, ale mám trochu obavy, jak to bude lítat. Na jihovýchod to jde, je tam vymýceno, ale na sever jsou poměrně vzrostlé stromy. A k tomu ta věž převaděče. Co udělá se signálem na 446MHz?


Převaděč na Kozlově.

Moje obavy ale vzápětí rozptyluje Jakub Řevnice, který se mezitím přesunul na Třemšín. Spojení na 48km rádiem 5 znamená pěkný začátek. Za pět minut se připojuje Míra Nový Knín /p Skalka na 43km. Pak se ze šumu postupně vyloupne Filip Vinohrady a Senior 43. Volačky a QTH vyměněny, to by stačilo i do deníku PMR Cupu. Nakonec proleze i lokátor. Další borci se je snaží dohnat, ale nedaří se. Mně se opakovaně vylupují z negativu až na R3 a pak zase mizí. Obcházím nízkou skalku, dávám výzvy a vstupuji mezi vzrostlé stromy. Obcházím namrzlý plot kolem věže.


Námraza.

Stále dávám výzvy. Pak se ozývá Traper Sloup z Klíče. Druhé dnešní spojení s ním, R4, 139km. Paráda. A pak přichází asi největší drama dne. Někde tam za těmi stromy na severu je Martin Kbely. Stojí na Ještědu a mluví s Traperem. Vím, že tam je, ale na spojení to zatím není. R0-1. Pobíhám kolem skalky, po cestě, mezi stromy. Teď, teď je to R2. Rozumím! Brejk. A zase nic. Pak oboustranné výzvy. Občas do toho vstoupí Traper, abychom věděli, že ten druhý to ještě nevzdal. Ale kdepak my bychom to vzdali. Tahle výzva nás nutí najít to nejlepší místo. Už se slyšíme. Pak to jde zase do úniku. Negativ. Vyměňujeme volačky. Pak R1, nesrozumitelné. Drobné změny místa a nic. Vylézám na skalku. Vyměňujeme QTH. To už by stačilo, ale tak přeci ještě lokátory, to je vždycky největší psina. Hezky po kouskách. Nakonec prolezou Josef i Neruda Sedmička i Devítka a též Franta i Marie na sever k Martinovi stejně jako jeho JO70LR ke mně na Kozlov. Uff. Utírám v tom ledovém větru námrazu z čela. Představuji si Martinovo velké uff. Nakonec se podaří přidat ještě pár dalších vět. Říkám, že na Kozlově zůstanu do tmy. Ale počasí je nakonec jiného názoru, a navíc nepřibývají žádná další spojení. Proto nakonec ještě za světla začínám sestup k autu. Vysílačku jen tak pro formu zapnutou v ruce. A u Chyšek zaslechnu spojení. Zkouším to brejknout. Nedaří se. Ale tak rád bych to brejknul, je to Standa Ševětín někde dole na jihu, odkud nikdy moc spojení nepřiletí. Brejk, brejk, brejk. A nic. Pak slyším, jak je brejkuje Jakub Řevnice. On to dokázal! Už jsem ve vsi mezi domy. Tady to určitě nepůjde. Ale nakonec... Stojím u plotu a mluvím se Standou Ševětín na portejblu v Hojné Vodě pod Kraví horou. A aby toho nebylo dost, nakonec i s Petrem České Budějovice, který původně dělal spojení se Standou. Po chvíli už jsem opravdu mražený, a tak končím a lezu do auta s úmyslem vydat se k domovu. Z(a)mrzlý éter znamenal letos 18 spojení v celkové délce 1495km.


Mapa spojení vytvořená novou Jerryho aplikací...
(*oficiálně bude zveřejněna po 22.12. 2013)

Jak to vypadalo, vidíte na obrázku. Pokud by vás zajímal celý deník, klikněte ZDE. Na téhle novince nejvíc oceňuju to, co žádná jiná aplikace v této oblasti neumí. Totiž možnost měnit QTH a lokátory, aniž by člověk musel pro každou změnu dělat nový deník. Super věc pro každého, kdo jako já při PMR portejblech běžně mění svoji polohu (pěšky, na kole, na lyžích, autem, prostě jakkoli, vždyť PMRka je vždycky v kapse nebo v batohu).
Dávám na střechu auta magnetku TTI-145 a připojuji CB ručku. Na pásmu je stále rušení. Můj úmysl jet rovnou domů ovšem zmaří několik mobilních spojení, která se z toho rachotu vyloupnou u Jankova. Vlašimí nakonec jenom prosvištím a mířím na QTH večerního CB portejblu. Tím je můj oblíbený Velkonáč ve čtverci JN79LS. Když dorazím na místo, teploměr ukazuje jeden nad nulou. Ale po vystoupení z auta mě uzemní studený fičák. Tak v tomhle já tedy žádný stavění venku provozovat nebudu. Říkám si v teple auta, že udělám pár spojení aspoň takhle a v devět jsem doma. Jenže ouha. Éter se čistí. Spojení přibývají. Příjemné hovory taktéž. Nakonec jich je celkem dvaadvacet.


Mapa spojení CB portejblu, Velkonáč, JN79LS, 14.12.2013

Celý deník najdete ZDE.
Domů z QTH odjíždím po půlnoci. Byl to dlouhý, ale pěkný den s celkem 40 spojeními na obou pásmech. Pěkný z(a)mrzlý dvojboj. Díky Martinovi Kbely za vyhlášení Z(a)mrzlého éteru a díky vám všem, kdo jste se ozvali ať už na PMR nebo CB.

73 všem! Tomáš Vlašim

Tisk Tisková verze článku


Související témata

Akce

"Z(a)mrzlý éter 2013 z Vlašimské pahorkatiny" Přihlásit/Registrovat | 1 komentář | Vyhledávání v diskusích
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistruj se.

Re: Z(a)mrzlý éter 2013 z Vlašimské pahorkatiny
Od: Jerry Nové Město - Úterý, 17.12. 2013 - 20:41 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Děkuji Tomášovi za pěkný článek. Ještě že ten mráz nevadil 446MHz vlnám... Dík za spojení.

A připomínám pro ostatní že pokud by kdokoliv chtěl též přispět něčím na tyto stránky, není problém mi napsat na cb16@volny.cz, rád komukoliv článek vystavím. Fotky (jpg, gif, png) bereme max 620px široké, jiné omezení není.... 73! JERRY

© www.cbpmr.cz • Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.02 sekund