Radiostanice 27Mhz Rychlá navigace: Přihlášení uživatele Vysílačky Portejbly DX spojení Lokátory Portejbly Připomínky

3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších

PMR pásmo

Tentokrát vyrážíme s celou rodinou do nedalekých Krkonoš na celodenní výlet s pokusem o PMR aktivaci dalších kopců ...

Budík ve 4.45 hod., v 6:05 hod. vyjíždíme z Velkého Poříčí, a po sedmé hodině ranní startujeme v Peci pod Sněžkou, teplota je kolem 11°C. Jdeme směrem na Liščí horu, kde bude první zastávka na vysílání. Cestou se stavujeme na Lesní boudě pro první kešku. Cestou přes Liščí louku se kocháme prvními výhledy.

Foto 1

Pak znovu zastavujeme u Lyžařské boudy pro další kešku. Postupně stoupáme na Liščí horu, kousek od vrcholu je vyhlídka ve výšce 1347m, tam budu vysílat, protože kóta vrcholu je zarostlá hustými smrky. Když přicházím k vyhlídce, na lavičce sedí nějaký pán. Přicházím blíže a najednou koukám, vždyť já tohoto chlapíka znám podle fotografií z internetu. Podávám mu ruku a říkám: "Ahoj Daniely Hradec Králové, já jsem Jarda Velké Poříčí". Daniel absolutně nevěří vlastním očím, tolikrát jsme už spolu dělali spojení, a najednou stojíme osobně proti sobě. Tohle těžko popsat, to se musí zažít, prostě není nad osobní setkání. Oba máme nesmírnou radost.
Začínám vysílat a lezu na stůl odpočívadla, abych byl zase o něco výše. První spojení na sebe nenechá dlouho čekat a ozývá se mi Ivan Vinohrady, který je na cestě k lanovce v Peci pod Sněžkou. Pak přichází další a další spojení, paráda chytil jsem začátek pardubického kolečka. Po chvíli je kopec aktivní. Fotíme se s Danielem, protože tohle setkání by nám nikdo nevěřil.

Foto 2

Po skvělém obrovském borůvkovém knedlíku přes celý talíř, který doporučuji vyzkoušet v Chalupě na Rozcestí, pokračujeme dále. Opět se kocháme výhledy tentokrát na chatu Výrovku a cestu do Modrého sedla mezi Luční a Studniční horou.

Foto 3

U chaty Výrovky se mi daří připojit na wifi, kontroluji rychle DX nástěnku a počasí, paráda oboje vypadá nadějně. Začínáme stoupat do Modrého sedla, což po obědě je trochu náročné. Sluníčko hodně praží, a tak náš Rocky jde zase se svěšenou hlavou a dosti vyřízený. Zastavujeme kousek nad vyhlídkou, a koukáme až na Ještěd.

Foto 4

Po příchodu do Modrého sedla se vyfotíme pro virtuální kešku. Zkouším fotografovat Sněžku a přemýšlím, pustí nás dnes tato majestátní hora do dalekého éteru...

Foto 5

Začínáme sestupovat směrem k Luční boudě. Vysílačku mám vypnutou, čeká mě daleká cesta a hlavně jsem ve stejném lokátoru jako Sněžka, tam budu potřebovat spojení v tomto lokátoru na aktivaci vrcholu. Dnes to není o počtu spojení, ale pokusu o úspěšnou aktivaci 3 vrcholů ve 3 lokátorech.

Foto 6

Po příchodu na Luční boudu se rozdělujeme, žena si dává přestávku a syn zde čeká na svoji dívku, která jde ze Sněžky. Pokračuji s Rockym na vrchol Krakonoš, dokud jsou chlapi ještě v éteru. Po cestě se mi spouští krev z nosu, občas tím trpím ve vyšší nadmořské výšce, ale není prostě čas držím kapesník u nosu a spěchám na vrchol. Po příchodu na vrchol mi stále nos krvácí, ale musím jít dělat spojení, nějak to po chvilce dokážu... První spojení přichází rychle a rád znovu slyším Karkulku Křižanovice. Náhle se ozývá Lukáš Chrudim zřícenina hradu Radeč, to jsem ještě nevěděl, že to bude DX kolem 170km, prostě paráda, oba máme radost ze spojení. Fotím výhled na Vysoké kolo a údolí Bílého Labe.

Foto 7

Znovu dávám výzvu, skvělé, slyším Tomáše Vlašim na Velkonáči, opět parádní DX 117km oba to máme R4 a máme velkou radost. Pak přichází další a další spojení. Miloš Kralupy DX 110km R5, Krkonoše jsou na toto prostě skvělé. Pak si dávám pauzu a jdu vyfotit Rockyho na Kozích hřbetech s výhledem na Vysoké kolo. Společně hledáme další kešku.

Foto 8

Jsem už poměrně vyřízen, ale kopec je aktivní, čemuž jsem ještě ráno nevěřil. Většinou po 14hod. o sobotách éter utichá... tak mám velkou radost, že jsem to sem dnes stihl o hodinku dříve, než jsem si původně myslel. Žena již dorazila z Luční boudy, a tak se fotím po aktivaci kopce, a než odcházím, tak dávám poslední výzvu. Absolutně tomu nevěřím, opět slyším Tomáše Vlašim, který je už na jiném vrcholu a v jiném lokátoru DX na vrchol Březina bylo 104km R4. Máme oba znovu velkou radost. Pak už musím opravdu rychle pryč, čeká mě dnes ještě Sněžka...

Foto 9

Cestou se stavujeme u Rennerovy studánky ve výšce 1410m. Pokud půjdete okolo určitě to je výborný zdroj skvělé vody, doporučuji, je to opravdu "živá" voda oproti tomu co nám teče doma.

Foto 10

Míjíme znovu Luční boudu, chytám zde wifi, a tak se snažím na poslední chvíli někoho vyprovokovat na spojení ze Sněžky. Dávám info na internet, že na vrcholu budu za cca 2 hod. Po cestě začíná foukat nárazový vítr, no nazdar, to to zase bude na vrcholu vypadat, což se nakonec potvrdilo...

Foto 11

V Obřím sedle to již značně fouká, neváháme a jdeme zdolat další vrchol dnešního dne. Po cestě měla být další keška, ale je zřejmě zničená. Vítr místy znemožňuje jistou chůzi. Je velké štěstí, že Poláci tuto cestu nahoru dali dopořádku a tak stále stoupáme.

Foto 12

Po příchodu na vrchol Sněžky hned zapínám vysílačku a zůstávám v kraťasech a tričku, to se později ukázalo jako velká chyba... Vítr na začátku polevil a bylo i teplo, ale jak ubíhal čas při vysílání, opět se změnilo počasí. Začal foukat studený nárazový vítr od Polska, který před sebou začal hnát značnou oblačnost. Asi tak v polovině doby vysílání jsem už vibroval a musel rychle oblékat alespoň bundu.
Spojení chodila jedno za druhým, do 8 minut od první výzvy mám aktivní Sněžku, prostě neuvěřitelné. Pak se mi ozývá Fabien Mikulov z vrcholu Bouřňák DX 140km R3-4 zrcadlo. Pak další spojení a náhle slyším známou volačku Vilém 42 vrchol Hlava 788m v Brdech, to snad není pravda DX 176km R4 zrcadlo, to jsem samozřejmě nevěděl a vzdálenosti zjistil až doma.
Mezitím se za mnou objevuje syn i se svojí dívkou, který si znovu zašel z Luční boudy na Výrovku a s holčinou se dohodli, že ona dá dnes Sněžku ještě jednou, byla na vrcholu kolem poledne! Jsem rád, že oba dorazili v pořádku, rychle se pozdravíme a znovu dávám výzvy.
Pak konečně přichází na co čekám od rána, zda to vyjde: "Jardo Velké Poříčí, tady Karel Mariánky, bereš mě" S rychlostí blesku zapínám nahrávání videa na telefonu, ruce se mi klepou nervozitou a nárazovým větrem. My to snad s Karlem dokážeme! Karel je na vrcholu Meluzína 1094m v Krušných horách. Točím video, dáváme si vzájemně informace, oba tomu stále nevěříme, R3-4 zrcadlo a DX 197.2km dnešní rekord a pro mne zatím největší DX se Sencor SMR600. Tohle prostě stojí za to občas strastiplné putování :-)

Výškopis z Krkonoš
Video z Krkonoš
Přímý odkaz na video zde: https://youtu.be/OKORZg-GbVI

Pak přichází další a další spojení. Ozývá se mi také Jirka Jenštejn, s tím dělám spojení poprvé a zrovna DX 100km, naše nejvyšší hora dělá své. Najednou slyším útržek názvu QTH Dlouhé stráně, ihned se natáčím tušeným směrem a dávám výzvy. Zde musím poděkovat Karkulce Křižanovice za pomoc se spojením. Nakonec se Honza Šumperk natočil na Dlouhých stráních správným směrem a spojení spolu dokážeme. Honza mě bral tak tak R2, já ho slyším R4, DX 125km.

Foto 13

Rodina už schází dolů, já vibruji už také zimou, tak to balím, ale nedá mi to a u stanice lanovky dávám výzvu. Ozývá se mi Vilém 42 a já ho přesvědčuji, že spojení jsme spolu už dělali. Vilém mi ale hlásí změnu QTH i lokátoru. To je prostě paráda,Vilém je na Dlouhém vrchu 775m v Brdech, beru ho tak R3, on mi hlásí R5 a je z toho DX 171km. Neuvěřitelné a to jsem se bál, že budu mít problém v sobotu večer aktivovat Sněžku :-) Pak už opravdu spěchám dolů, čeká tam na mě celá rodina. Po cestě to zkouším ještě na Růžové hoře a Růžohorkách, ale éter již pro mne dnes utichl.

Byl to krásný, ale poměrně náročný den, nachodili jsme 26 km, aktivovali 3 vrcholy ve 3 lokátorech, zažili jsme zimu, vedro, vítr, a celé jsme to zvládli kolem 13 hodin putování po našich nejvyšších horách.
Za celý den se mi podařilo 30 spojení, z toho DX šestkrát mezi 100 - 141km a DX čtyřikrát mezi 170 - 197km. Co více si přát.

Deník spojení:

Deník spojení

Všem patří velké poděkování, že si našli i v sobotu v podvečer čas, a vydrželi v éteru. Moc díky za velkou trpělivost ve značném větru na Sněžce. Těším se někdy na slyšenou při dalším putování 73!

Jarda Velké Poříčí

Tisk Tisková verze článku

"3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších" Přihlásit/Registrovat | 13 komentářů | Vyhledávání v diskusích
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistruj se.

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Hraboš Barrandov Praha - Čtvrtek, 12.07. 2018 - 23:14 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Já to říkám, blázni jsou všude. Super článek a výšlap :-)

Od: Jarda Velké Poříčí - Pátek, 13.07. 2018 - 06:24 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Díky. Celé okolí ví, že mám neobvyklé zájmy :-) Co mě po návratu na pásmo po několika měsíční pauze šokovalo? Spousta z Vás, s kterými jsem dělal minulý rok spojení, už mají svojí značku OK a jsou Hamíci. Další otázkou je: Je toto výzva, pro ostatní :-) Nebo to prostě časem z tohoto zájmu vyplyne, tak nějak samo...

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Saruman Čelistná - Sobota, 14.07. 2018 - 13:01 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Jardo, krásný výlet, portejbl i článek!
Co se týče OK, tak já to vidím jako velké rozšíření obzorů a možností, pokud tě tento koníček baví, tak běž do toho! Rozhodně doporučuju! Já jsem začal s PMR loni v květnu, když mi někdo ukázal náhodou vysílačku a vzbudil mou dávnou vášeň pro rádio (měl jsem pauzu cca 15 let). Pak jsem viděl pár videí Tomáše Vlašim a Mikeše Jihlava a bylo jasno... PMR je super, jenže... Je to prostě jako jezdit na elektrokole a pak si udělat papíry na A, B a C. Potíž je, že mimo ČR a SR na PMR nikdo nekopečkaří, tam se to používá pouze jako užitková věc, a pak jsi limitován víkendem a i tou vzdáleností, kde cokoliv nad 100 km je DX a nad 300 km už je to superhypermimořádný DX. HAM bandy nabízí mnohem víc, musíš sice nakoupit dražší výbavu a vzít toho na kopec víc, ale pak napráskáš na 5W spojení po celé Evropě... 1000 km, 2000 km... A to jsou touto dobou prý blbý podmínky! Chci to vidět, až budou dobrý! Já jsem velmi rád, že jsem se rozhodl posunout se dál, na PMR rozhodně nekončím, ale najednou mám nepřeberně možností, co se dá s rádiem ještě dělat. Přihlaš se na Stříbrňák a jdi do toho!
Saruman

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Jarda Velké Poříčí - Sobota, 14.07. 2018 - 20:05 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Díky moc. Na ten Stříbrňák se rád přihlásím. Už jsem se začal pomalu učit. Ale je to až za 3/4 roku, tak snad vše vyjde :-)
Nejvíce se mi po získání licence zamlouvá GMA kopečkaření, ale to je daleká budoucnost... Po víkendu Ti napíšu SZ, ať tady moc neodbíhám od tématu. Díky za další motivaci.

Od: - Neděle, 15.07. 2018 - 11:27

Jen bych snad ještě dodal, s volačkou to ani u toho rádia nekončí. ;)
Hlavně si udělej rovnou A ať pak nemusíš upgradovat novice.

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Jarda Velké Poříčí - Neděle, 15.07. 2018 - 11:35 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Díky za info. Mám v plánu rovnou třídu A. Je mi jasné, že to je jen začátek a pak je to učení na řadu let. Jsem úplný laik a začínám od 0, ale když to nezkusím, tak se nikdy nedozvím, kam se dá dále postupovat.

Od: - Neděle, 15.07. 2018 - 12:54

Divej, DXaření a portejblování je jen zlomkem toho co se dá dělat. Většina si chce "okveslíkovat" celý svět, a proč ne v konečném důsledku. Spousta elmerů (učitelů) ti obvykle dá jen základní provozní info, protože experimentuje málokdo.
Osobní názor na to mám takový, že mít celý svět v logbooku může mít každý, ale kolik se na tom spálí času, usilí a peněz jen abych si pak řekl "mám to".
Doporučuju rozjet alternativní "speciální" HAM zájem mimo klasické spojování s podáním reportu a nazdar. Technický rag-chewing kupříkladu.
Nebo JT65/FT8. Nebo ATV. Nebo družice/balóny. Nebo majáky. Nebo digimódy. Nebo něco co tu ještě vůbec nebylo :)

Zkrátka neusnout na vavřínech s jedním zájmem, který dělají všichni.

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Karel Mariánky - Pátek, 13.07. 2018 - 09:18 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Jadro, pěkný článek, pěkný fotky a neméně pěkná spojení. Jít z kopce s plným deníkem a plnou paměťovkou fotek a videí, je prostě paráda. Ať mi nikdo neříká, že to není adrenalinová zábava. Pokud se na kopci daří, valí se brejky a jedna výzva za druhou, ruce se potí, nervozita z propásnutého spojení roste a adrenalin stoupá, tak u mne to tak je. Ani se nedivím, že ses k tomu kopečkaření po několika měsících vrátil.
Díky, že jsi se s námi podělil o zážitky a za pěkný počtení.
Tak zase někdy naslyšenou. 73!

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Jarda Velké Poříčí - Pátek, 13.07. 2018 - 19:51 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Karle díky! Mám to úplně stejně. Vždy si říkám, že jsem nad věcí, pak přijde spojení kolem 200km a stejně mě to rozvibruje :-) Tak se těším na někdy příště.

Od: Jirka Jenštejn - Pondělí, 16.07. 2018 - 18:41 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
" Budík ve 4.45 hod., v 6:05 hod. vyjíždíme ..." ...a byl bych mrtvej... :-) :-) :-) natož abych pak byl schopen ještě šlapat na Sněžku :-)
Jinak moc pěkný výlet a spousta vysílání, tak to má být.
Když jsem o víkendu doma a můžu, tak vždycky v sobotu po obědě nebo během odpoledne vylezu s PMR na zahradu a zkouším, jestli někoho uslyším. Když je někdo na Sněžce, tak ho obvykle slyším, ale on mě většinou ne, holt jsem tu trošku utopenej. I na tebe jsem musel napřed "zařvat" na 4W, ale když sis mě všiml, tak už to pak šlo normálně 0,5 W.
Ale docela mě to inspirovalo, takovouhle horskou tůru v létě jsem tudyma ještě nedělal, vždycky jen v zimě na běžkách. :-)

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Jarda Velké Poříčí - Pondělí, 16.07. 2018 - 20:25 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)

Díky :-) Něco podobného jsme šli i tento víkend, vstávali jsem až v 6 ráno a vyjížděli v 7hod. :-) Kilometrově to bylo o cca 10km méně, ale unavení jsme byli stejně, jako z Krkonoš. Vše je napsáno v deníku z Vrchmezí ze dne 14.7.2018
Těším se někdy na slyšenou.

Re: 3 vrcholy s trasou 26 km a DXing v Krkonoších
Od: Tomáš Vlašim - Čtvrtek, 02.08. 2018 - 17:37 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Jardo, gratuluji k pěkným DX spojením a děkuji za krásný článek a nádherné fotografie i pěkné video, kde je skvěle slyšet, jak čistě to na těch 197km procházelo.

Od: Jarda Velké Poříčí - Čtvrtek, 02.08. 2018 - 19:15 (O uživateli | Poslat soukromou zprávu)