Radiostanice 27Mhz Rychlá navigace: Přihlášení uživatele Vysílačky Portejbly DX spojení Lokátory Portejbly Připomínky

VZKAZNÍK webu www.cbpmr.cz - poděl se o své názory, zážitky, dotazy, připomínky...



Nápověda

Novější příspěvky #35395 17.1. ’21 18:16 » Zdeněk Chabry Praha : (odpověď na #35383)
Alan 42 Multi mám, je to celkem dobrá stanice, dají se přepínat "normy", tj. třeba polská norma - proti české vysílající "mezi" kanály atd. Určitě se i z ručky dá udělat dobré spojení, já to používám, když tu někdo avizuje portable. Na DX spojení to není, ale 100 km to bez problémů dá, chce to ale delší anténu (mám na tom aspoň Hyflex) a nejlépe i protiváhu z drátu (tu jsem si vyrobil sám, stačí 2,75 m nacvaknout dole a hned vyletí signál o 2S). Mám to ale jen jako doplněk, do CB moc nedělám. [REAGOVAT]
 0
#35394 17.1. ’21 18:14 » Jirka Jenštejn : (odpověď na #35393)
Myslím, že nemáš pravdu Radku, koukni se na ten odkaz, co jsem dal do příspěvku 35392.
EDIT: Jinak samozřejmě máš pravdu, že čím lepší zem, tím níž jsou laloky. [1x upraveno] [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35393 17.1. ’21 18:11 » Radek Chodov : (odpověď na #35392)
Roman má pravdu. 5/8 má Sice větší zisk oproti půlce nebo dipólu ale hlavní lalok září cca 40 stupňů nahoru. Čím vice klalitni zem ( počet radiálu ) tím lepší je níž je vyzařovací úhel v horizontální rovině. Výjimkou je akorát Gain Master který vyzařuje jako půlka se ziskem 5/8. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35392 17.1. ’21 17:30 » Jirka Jenštejn : (odpověď na #35391)
5/8 vysílá nejníž. Níž než dipól, půlka, čtvrtka. Viz: http://ok1ufc.nagano.cz/KV_anteny/vertikaly_2.htm [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35391 17.1. ’21 17:24 » Roman Brod : (odpověď na #35389)
Na kopce pulku,pulvlnny dipol a nebo klidne i ctvrtku GP...ostatni vysila dost nahoru [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35390 17.1. ’21 17:17 » Jirka Jenštejn : (odpověď na #35387)
Jak píše DJ.
A já dodám - záleží na tom, jak moc nalehko nebo natěžko chceš chodit na portable. Pokud portejbluješ jen chvíli v rámci výletu s rodinou (jako třeba já), tak nemá cenu tahat cokoliv těžkýho. To je ideální ručka a k ní dlouhej teleskopickej pendrej s drátovou protiváhou, případně drátová "půlka" anténa zavěsitelná na strom.
Ale pokud jdeš na portable s cílem strávit tam pár hodin a nachytat maximum spojení, tak se vyplatí lepší technika - slušná mobilka (třeba i postarší Elix 77s nebo Giant) k tomu 5-10 Ah baterii a anténu (ta drátová "půlka" je v tom případě použitelný minimum). [REAGOVAT]
 0
#35389 17.1. ’21 17:10 » Jirka Jenštejn : (odpověď na #35349)
Vendo, jestli mě paměť neklame, tak Vector má relativně vysoký úhel vyzařování, proto se doporučuje do údolí apod. Na portable na kopec je optimum 5/8, ta má ze všech vertikálů nejnižší úhel vyzařování. [REAGOVAT] [≡O≡]
 1
#35388 17.1. ’21 16:09 » DJ Brno : (odpověď na #35387)
Tak záleží na co to chceš, do divočiny pokud zrovna budou protistanice dobrý, do civilizace až tak ne, budeš nejlépe chytat hlavně nabíječky a LED osvětlení z okolí... Pokud už máš mobilku v autě tak není nic jednoduššího než si vzít akumulátor a zkusit mobilku kdekoliv na portablu nebo kde chceš a uvidíš, jestli to má smysl, ne? [REAGOVAT]
 0
#35387 17.1. ’21 15:55 » Martin Velká Dobrá : (odpověď na #35386)
Ahoj,no pmr už mám defakto 2,CB zatím jen v autě a když bych vyrazil na nějaký portejbl a nemohl tam přímo autem tak proto přemýšlím i o ručce na CB [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35386 17.1. ’21 15:42 » Expedice Žába : (odpověď na #35385)
Ahoj Martine ušetři a kup si PMRku, pak budeš mít spojení přehršel. A prakticky každý den. Stačí sledovat zde avíza portejblů. S CB ručkou budeš jen skenovat, skenovat, skenovat... smajlík [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35385 17.1. ’21 15:35 » Martin Velká Dobrá : (odpověď na #35384)
Vendo takže myslíš že si můžu udělat radost aniž bych byl naštvanej že je mi to na nic? [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35384 17.1. ’21 13:53 » Venda Brdy : (odpověď na #35383)
Ahoj na pásmu už tak ticho zase není. Co se týče ručky,tak zkušenost nemám,ale myslím ve spojení s drátovkou idealní na portable [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35383 17.1. ’21 13:21 » Martin Velká Dobrá :
Ahoj všem,vím že v dnešní době je většinou na CB pásmu ticho a lze tam chytit maximálně nějakou tu expedici nebo portejbl.Rád bych se zeptal na názor zkušenějších.Má cenu jen tak pro radost kupovat ručku? Jaký máte názor na Alan 42 multi? Díky [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35382 17.1. ’21 08:22 » 329TM001 : (odpověď na #35381)
Ono to vlastne asi zas tak divoke nebude, kdyz passband pro audio je 4-5kHz. RPi4 je docela zrout, spis bych to postavil nad Odroidem N2, coz je ale zas dost velka deska. Idea je to mit porad v ruckovitem tvaru. [REAGOVAT]
 0
#35381 16.1. ’21 23:10 » DJ Brno : (odpověď na #35380)
Dost dobré, ffmpeg myslím s gnuradiem jde zintegrovat, čili bys měl jako další krabičku. RPI v4 je quadcore jestli mě paměť neklame, ale to je tak na mobilku a s tou spotřebou, velikostí a chlazením by musela být dodávána i s podvozkem a elektrátnou. Ale jako projekt na ntb by šlo v pohodě. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35380 16.1. ’21 22:52 » 329TM001 : (odpověď na #35379)
Nemam, to by probihalo ciste v audio vrstve, viz https://ffmpeg.org/ffmpeg-filters.html#afftdn

Realtime FFT cisteni bude chtit minimalne 4-jadro armv8a [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35379 16.1. ’21 22:04 » DJ Brno : (odpověď na #35378)
Máš to někde experimentálně rozjeté, třeba definice v gnuradiu? gqrx SS NR určitě nemá. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35378 16.1. ’21 20:34 » 329TM001 : (odpověď na #35377)
Redukci sumu jsem myslel na FM/AM/PM/SSB.
Klasicka subtraktivni metoda.
Zanalyzuje se noise floor, udela se capture sample a spektralni orez. Takze neni treba mit ani nejaky squelch, cokoli co neni sum pujde do popredi. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35377 16.1. ’21 20:15 » DJ Brno : (odpověď na #35360)
Jinak zrovna co se toho šumu týče, stejně by to bylo využito tak napůl nebo spíše vůbec. dPMR je třeba osobně pro mě dost nezajímavé tím, že staví nad FSK - což všechny lepší mody naprosto zabíjí a přidaný benefit je stejně 0 :/ [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35376 16.1. ’21 19:36 » DJ Brno : (odpověď na #35375)
Tak zase má svá kategorie právem svého vítěze, který zdolal všechny nástrahy smajlík [REAGOVAT]
 0
#35375 16.1. ’21 18:55 » 329TM001 : (odpověď na #35374)
Prvni kolo bylo slabe. Podminky by byly, ale spousta OPu zklamala, ze neumeli spravne pracovat stanice. Dostal jsem jen 2 logy z toho 1 neuplny smích [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35374 16.1. ’21 18:30 » DJ Brno : (odpověď na #35360)
Jinak takové 700D na CB by mohlo být zajímavé také smích Ale to leda na TRX, na cb stanici ten setup není ani na JS8/FT8 etc natož tohle, stanice je ujetá na +- 60 Hz stabilitu nedá ani omylem. Zkoušeli jste to už u vás? [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35373 16.1. ’21 18:21 » DJ Brno : (odpověď na #35371)
Tak kmitočty jsou prakticky stejné, jen v rastru 6.25. Stejně je to fuk, je tam přesah a když pojede FM bude to rušit datla a vice versa. [REAGOVAT]
 0
#35372 16.1. ’21 18:18 » 329TM001 : (odpověď na #35371)
Jsou tam dve sady kanalu, jedny pro 6.25kHz roztec a druhe pro 12.5kHz.
12.5kHz je smichana dohromady s analogem a 6.25 zacina na 446.003125 a ma 32k [REAGOVAT]
 1
#35371 16.1. ’21 18:03 » Zdeněk Chabry Praha :
Tak jo, díky za vysvětlení. DPMR je mimo oblast mého zájmu, ale jen mě to tak napadlo. smajlík Podle VO jsou hlavně ty digitální kmitočty jiné, než ty analogové. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35370 16.1. ’21 17:57 » DJ Brno : (odpověď na #35364)
V principu ano, vo a další nefunkční opičárny neřeším.

Řeší se openHW a openFW. Problém těchto digimodu je ten, že jako kodek používají propietární ambe. Tedy otevřená stanice a ne "vzít nějaký dualband nacvakat a mít dpmr"

dPMR jak už tak bývá není ani tak standard jako vícevrstvý kontejner, který řeší transport, ale ne payload. Čili máš řečenu fyzickou a linkovou vrstvu, obsluhu hovorů, stavy. Přenos hlasu řeší kodek. Tak jako třeba avi soubor je kontejner, kde data mohou být rprezentována různě a to řeší kodek. Nebo DVB jakékoliv verze, které také definuje modulaci, rámce, ale data mohou být reprezentována různým kodekem. A pokud chceš mít otevřený nácrh tak nechceš používat propietární kodek, což ambe zrovna je. [REAGOVAT]
 1
#35369 16.1. ’21 17:51 » 329TM001 : (odpověď na #35368)
dPMR je definovan podle otevrene normy ETSI TS 102 658. Na dPMR sezenes rucky, ale neni to moc pouzivane, tedy prodejci nemaji odbyt [REAGOVAT]
 0
#35368 16.1. ’21 17:48 » Zdeněk Chabry Praha : (odpověď na #35367)
Aha. smích S matematikou už jsem dlouho nepřišel do styku. smích Tak ta poslední věta je asi odpověď, ale standard dPMR je tedy někde definován a kde? Protože dPMR stanice se běžně neprodávají nebo ano? [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35367 16.1. ’21 17:45 » 329TM001 : (odpověď na #35366)
Kodeky byt jako koncovy uzivatel neresis, tak idea je mit volbu a pripadne moznost reverse engineeringu. A nebo si chces PMRku postavit po svem. AMBE+ ti ale licenci jen proda, nejde si stahnout SDKcko a nad tim udelat firmware. Tech vyhod v otevrenych kodecich je vic, a jdou citit i koncovymi uzivateli, napr. nizsi cenou zarizeni nebo, podobne jako OPUS-Codec, ktery byt ma frozen RFC specifikaci, tak jeho enkoder muze byt postupem casu vice efektivni.
Ten vykricnik tam mel vyznam DMR NErovna se dPMR [1x upraveno] [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35366 16.1. ’21 17:42 » Zdeněk Chabry Praha : (odpověď na #35365)
Dobře, ale jako uživatel neřeším otevřenost licence, když dPMR = DMR, tak je to tak, jak píšu, ne? Stačí si naprogramovat DMR stanici na PMR kmitočty a jedu digitálně na PMR. smích [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35365 16.1. ’21 17:39 » 329TM001 : (odpověď na #35364)
dPMR != DMR

Oboji je jen zpusob prenosu, tedy "modulace". Vokoder, tedy kodek v obou pripadech je nejpouzivanejsi AMBE+, ktery ale neni otevreny. Tj jeho specifikace a implementace podleha licencim. Stejne jako treba h265/HEVC, byt DVB-T2 je otevreny standard. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35364 16.1. ’21 17:32 » Zdeněk Chabry Praha :
Teď se možná zeptám blbě, ale v čem je vlastně problém? Prostě vezmu DMR stanici (standard MotoTRBO), naprogramuji do ní PMR frekvence a mám dPMR, ne? Pravda, nesplňuje podmínky VO co do výkonu i konstrukce antény, ale bude to funkční řešení. Nebo jaké kodeky se tu řeší, to není nějaká provokace, ptám se zcela upřímně, digitálně vysílám chvíli, takže asi mi něco uniká? Nebo dPMR je ještě nějaký jiný digitální standard? [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35363 16.1. ’21 16:53 » 329TM001 : (odpověď na #35361)
FreeDV by byl Class M pro dPMR dle tohoto: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_private_mobile_radio
Ale specifikován by byl.

DMR pak ve specifikaci vokoder nespecifikuje vubec, takže FreeDV by prošel [1x upraveno] [REAGOVAT]
 0
#35362 16.1. ’21 16:40 » DJ Brno : (odpověď na #35357)
Ano, pozdraveno přes Lysou do Jablonce, žížalky dnes lítaly pěkně smajlík [REAGOVAT]
 0
#35361 16.1. ’21 16:07 » DJ Brno : (odpověď na #35360)
Jasné, jednoduchou jsem myslel bez digi. Pokud by se řešily digi i pro dPMR, tak freedv. sdr pro příjem i vysílání ideálně nějakou standardní implementaci pro další komunikaci, aby se backend nemusel vymýšlet celý znova. Na ambe kašlat, propietární věci chybět nikomu určitě nebudou. Nicméně si nejsem jist s kodekama, které mody jsou pro dPMR definovány, FreeDV to nejspíše splňovat nebude. BTW SDRsharp se zdá umí integraci s freedv musím vyzkoušet smích poslední pokusy byly na tabletobooku, který má velmi mimořádně zmršený zvuk, takže velký problém s ovladačema a spíše to moc nefungovalo, ale pár spojení jsme protlačili. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35360 16.1. ’21 15:26 » 329TM001 : (odpověď na #35359)
Cerifikace, no kdyz se tady prodavaji v hadexu frska, tak s tim asi nebude problem.

FW jednoduchy nebude, teda jestli by se slo do FreeDV implementace pro DMR a dPMR. Binarni bloby ambe+ jen na pozadani.

Urcite nejaka pokrocila redukce sumu, FFTcko, kalibrovatelny RSSI metr.
V podstate vsechny vyhody SDRka. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35359 16.1. ’21 15:05 » DJ Brno : (odpověď na #35358)
Přesně. Ale když je na DPMR tak na dualbandy by mohlo být také? FW by musel být jednoduchý uplně, na PR to neřeší prakticky nic. Největší problém by byl nejspíše s certifikacema. Jinak o pár užitečných funkcích jsem přemýšlel před vánocema, ale to raději SZ. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35358 16.1. ’21 15:00 » 329TM001 : (odpověď na #35351)
Chce to PMRku ktera je komplet open hardware standard s open source firmwarem. [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35357 16.1. ’21 13:25 » Hany Všelibice :
Kluci všichni jsme kamarádi v éteru každý má svůj názor ale brečet tu nebo se hádat nemá cenu to běžte radči na kopec pozdravit do éteru uděláte líp než tady psát kraviny [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35356 16.1. ’21 13:17 » 329TM001 : (odpověď na #35354)
Asi jo, ale přidávat do ohně ethanol ve formě švejkovského moralismu není řešením, IMHO. Zkusil bych spíš metodu 'nereagovat'. [REAGOVAT]
 0
#35355 16.1. ’21 12:43 » Alpinet Plzeň :
Napisu to otevřeně . DJ Brno , brečíš tu jako malé dítě , kterému někdo rozšlapal bábovičky. Téměř nikdo tu na to není zvedavej. V téhle formě to je vyloženě tvůj osobní problém , který by sis měl řešit soukromě. Vše má své hranice a ty jsi už dávno u černého moře . Zkus se pane drobet vzpamatovat a buď zas dospělý kluk. S pozdravem Alpinet Plzeň 73 [REAGOVAT]
 1
#35354 16.1. ’21 12:26 » Radek Lichnov : (odpověď na #35353)
Jestli má někdo problém s HAMspirit tak třeba slušné chování. To co se tu poslední dobou děje je hrůza [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35353 16.1. ’21 12:09 » 329TM001 :
HAM Spirit, aneb ontologicky argument radio nadsencu údiv [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35352 16.1. ’21 09:59 » Radek Lichnov :
Pokud se budou diskuze nebo spíš hádky i nadále ubírat tímto směrem tak je to nejlepší způsob jak tento skvělý CB-PMR portál do pekel.

UŽ TOHO NECHTE !!! a věnujte se více vysílání, problematice spojené s technikou a zamyslete se nad HAM Spirit

-------------------------------------------------
HAM Spirit je soubor nepsaných norem chování radioamatérů uvnitř komunity příznivců radioamatérského vysílání i vůči okolí. Jeho první verzi formuloval Paul M. Segal (W9EEA) v roce 1928.

Esence HAM spiritu je shrnuta v 6 bodech:

ohleduplnost
oddanost
pokrokovost
přátelskost
vyrovnanost
patriotismus

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/HAM_Spirit [1x upraveno] [REAGOVAT]
 3
#35351 16.1. ’21 07:41 » DJ Brno : (odpověď na #35350)
Pavle, už se tu řešilo, že jsou 2 verze. A i kdyby tak v principu to, že vysíláš čím můžeš, si musíš ohlídat sám ať prodejce prodá cokoliv. [REAGOVAT] [≡O≡]
 1
#35350 16.1. ’21 02:47 » Pavel Hrobka :
Zdar,
něco mi uniklo? FRS v prodeji v ČR? https://www.hadex.cz/t780-radiostanice-pmr-446mhz-baofeng-bf-t3/ [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35349 16.1. ’21 00:08 » Venda Brdy : (odpověď na #35347)
Ahoj Kubo, na portable autem s sebou tahám New vector 4000, pokud jedu do přírody, beru pulku drátovku,která maká parádně. https://www.facebook.com/photo?fbid=4266644430017748&set=pcb.596938341146998

Na větší akce připravujeme SY4 Yagi
73 Venda Brdy [REAGOVAT] [≡O≡]
 1
#35348 16.1. ’21 00:01 » Jirka Kostelec :
Dobrý večer všem.
Vrátil bych se k možná původu problému a to je debata o "předělávání volaček". Používám volačku Jirka Kostelec od roku 1993 kdy jsem na CB začal vysílat a za celá léta mně ani nenapadlo, že by snad na tom mělo být něco špatně? Jak jsem z diskuse pochopil, podle CBCL bych měl mít správně volačku "Jirka Kostelec nad Orlicí"? Ale to je přece blbost, volačka má identifikovat mně jako stanici. Ano, chápu že se z volačky nepozná který z mnoha Kostelců to je, ale to není funkce ani smysl volačky. Pokud někoho zajímá přesné QTH, tak ho dostane, stejně jako lokátor. Nakonec i na amatérských pásmech má volací znak pouze funkci identifikace stanice a nemá žádnou souvislost s jejím stanovištěm. Takže asi tak - nadále se na CB i PMR hlásím a vždy budu hlásit jako Jirka Kostelec. Pokud s tím má někdo problém, je to jeho problém a ať si ho sám řeší jak je mu libo.
Pokud jde o deníky a CBCL, mám na to následující názor. Existují dva úhly pohledu: První: Kluci z CBCL dělají zadarmo a ve svém volnu hodně pro CB komunitu.
Druhý: V některých ohledech bohužel minimálně někteří členové skutečně získávají dojem, že jim to dává právo hrát si na regulátora občanského pásma a vymýšlet, co by ostatní měli a neměli. Prosím, tudy ne. [REAGOVAT]
 7
#35347 15.1. ’21 23:44 » Kuba Háje : (odpověď na #35346)
Pěkný deník Vendo, asi taky konečně to CB vytáhnu, jen nemám anténu. Jakou doporučuješ koupit? (ať to téma tady zas vrátíme k rádiu) smích [REAGOVAT] [≡O≡]
 0
#35346 15.1. ’21 22:49 » Venda Brdy :
Přijíždím z CB portable a jsem rád ,že jsem se tohoto nemusel učastnit. Jinak jsem s Vencou Chtěšov mluvil , je to zhruba měsíc dozadu a za sebe a expedici Tetřev dal souhlas k zveřejnění deníků. Nemám s tím problém a víc než dohady zde mě baví vysílání. Takže kamarádi 73 a šupky na kopce !! [REAGOVAT] [≡O≡]
 2


Za obsah příspěvků nesou zodpovědnost jejich autoři! Pravidla této diskuze najdete zde.

© www.cbpmr.cz • Celkem vzkazů v databázi: 35366