Sněžka nám vyrostla o jeden metr

Sněžka nám vyrostla o jeden metr

Datum: 11.2. 2014 09:25 Téma: O našem webu

Jeden by řekl metr sem, metr tam... Dlouho se o tom spekulovalo a teprve nedávno nové přeměření ukázalo kde je pravda!


Sněžka má 1603m

Na serveru tisicovky.cz v posledních týdnech vyšlo pár zajímavých příspěvků, které by neměli uniknout těm kteří se zajímají o české hory a kopce. Jelikož se jedná o naší nejvyšší horu Sněžku, měli by zbystřit vlastně všichni vlastenci :-). To co nás dlouhé roky učili ve škole, že Sněžka měří 1602 m n.m. již není pravdou!

Kromě informace o nedávném turistickém zpřístupnění další části VVP Boletic (okolí hory Špičáku 1221m JN78AT, cca 20km nové stezky) se tam dozvíte výsledky nového zaměření skutečného vrcholu hory Sněžky.

Tomáš Formánek ze serveru tisicovky.cz napsal:

Spory o to, jaká je skutečná nadmořská výška Sněžky (1603 m) se pokusil vyřešit v listopadu 2013 Ing. Vladimír Hlavsa (úředně oprávněný zeměměřičský inženýr, Geodézie Krkonoše), který provedl proměření vrcholové části hory a určil výšku a polohu nejvyššího bodu Sněžky (celý autorizovaný Protokol měření včetně popisu měřičské techniky je k dispozici přímo na našich stránkách v sekci Geodetické zaměření Sněžky).

Ve stručnosti podrobné zaměření lze shrnout následovně: Nejvyšší bod Sněžky o hodnotě 1603,30 m n.m. se nachází na polském území u kaple sv. Vavřince přibližně 3,5 metru od státní hranice. Z interpolace měřených bodů lze pro území ČR určit nejvyšší bod s hodnotou 1603,20 m n.m.

Výšku Sněžky (po zaokrouhlení 1603 m n.m.) již potvrdil i Zeměměřičský úřad a postupně ji přebírají i mapy KČT, Mapy.cz a další.


Můj dovětek: výšku Sněžky jsem si opravil i ve své databázi kopců a hor, která běží ve Výškopisu a Lokátorové mapě. Škoda jen že ten zcela nejvyšší bod Sněžky nepatří "nám" ale Polákům...

Milíř má 1003m

V minulosti bylo víc takovým případů kdy po novém přeměření bylo všechno jinak. V mém okolí je známý případ jak Jizerské hory k nové tisícovce přišly! Myslím tím horu Milíř 1003 m (JO70PT), u které byl do roku 2008 za vrchol považován trigonometrický bod 999 m. Každý kdo se k němu ovšem postavil, bylo mu hned jasné že několik místních skalek ho hravě o pár metrů převyšuje! Teprve až nová měření tuto jasnou realitu uvedla v úřední život! Milíř (též i v některých mapách Milíře) se od té doby pyšní 1003 metry nadmořské výšky.

Bylo zajímavé jak tato anabáze změnila život této hoře. Od mých pubertálních let patřila k mým nejoblíbenějším klidným místům v Jizerkách. Na vrchol nikdy nevedla žádná značená stezka a kromě myslivců a lesní zvěře tam potkat turisty byla sváteční událost. Zmíněna publicita a později i rozmach geocachingu vše změnil. Dnes už mám jiná klidná místečka v Jizerských horách pro rozjímání o životě... snad nebudu moc sobecký když si je nechám zatím "pro sebe" ;-).

Případů kde se dodnes pochybuje by se našla celá řada, jak vidno republika by si zasloužila komplexní nové přeměření a geodeti by měli nafasovat nejmodernější měřidla a vyrazit ze svých kanceláří hůrá do přírody :-).

Při mém sbírání názvů a poloh českých kopců jsem v poslední době narazil na řadu lahůdek, za všechny uvedu jednu (pro mne zatím neuzavřenou) záležitost:

Jelenka, Vřesník, Větrník (JO80FG, JO80EG? / 1083m, 1097m?)

Jelenka je dnes nejčastěji uváděna jako pátý nejvyšší vrchol Orlických hor s nadmořskou výškou 1083 m. To že se kótě říká kromě Jelenka i Větrník, nebo Vřesník musíme respektovat, historicky to dokládají různé mapy i zmínky místních lidí. Zapeklité je to ovšem s nadmořskou výškou a polohou nejvyššího bodu hory, tam se geo šotek vyřádil...

V celé řadě map se dlouho objevoval a vlastně ještě objevuje údaj 1097 m resp. 1096,7. Tuto informaci přebrala celá řada publikací, mapových průvodců a internetových serverů. Zkuste zadat do Googlu obě varianty Jelenka 1097m a Jelenka 1083m - dle počtů výsledků jeto přibližně 50 na 50. Nejzajímavější je ten rozdíl čtrnácti metrů, kde a kdy k takové velké chybě došlo? Ani velice puntičkářským autorům tisícovek.cz se to zatím nepodařilo rozlousknout!

Nejdříve pár skenů:

Jelenka v mapách

Ta červená čára označuje hranici lokátorů a co čert nechce i tam je problém! Pokud by skutečný vrchol byl v místě kóty 1097 šlo by o JO80FG. Poloha kóty 1083 už ovšem leží v JO80EG. Podotýkám že dle map jsou tři možnosti kde vrchol leží:

1) JZ od cesty (Mapy.cz, ČÚZK ...)
2) přímo na cestě (Smartmaps.cz)
3) SV od cesty (obě edice moderních armádních map a SHOCart).

Jelenka spor o vrchol
Ještě přidávám aktuální stav na mapy.cz včetně lokátorové sítě

Já jsem asi před šesti léty touto cestou šel a dokonce jsem chtěl z Jelenky vysílat, jenže tehdy jsem pokračoval dál na lépe otevřenou kótu Orel (Koruna). Dodnes mám pocit že nejvyšší bod Jelenky byl SV od cesty, tedy v místě kde mapy prý nesprávně určují vrchol kótou 1096 nebo 1097. Ruku do ohně zato ovšem nedám, fotky nemám a tenkrát mne tento problém netížil (nevěděl jsem o něm). Škoda, snad se ozve někdo místní kdo zná tuto cestu přes vrchol Jelenky jako své boty a upřesní své zjištění, kde je ten nejvyšší bod této pěkné hory! Pak už bude stačit jen najít nějakého inženýra který to tam půjde přeměřit :-).

Závěr ponechávám prozatím otevřený. Pokud bude v létě čas a příležitost zajedu si velmi rád do Orlických hor zavysílat a prozkoumat zmíněné místo. Mimochodem mrzí mne že v dobře rozjeté akci PMR kopců není zatím jediný aktivovaný kopec z těchto nádherných končin! Udělá s tím někdo něco ;-)?

Ať vám to z kopců dobře vysílá.

Jerry Nové Město


*foto Sněžky: (c) Míra Hradec




Tento článek najdete na webu CB - PMR radiostanice a vysílání: http://www.cbpmr.cz